donderdag 21 mei 2009

Toespraak Leidse ondernemersborrel 2009

Geachte aanwezigen/dames en heren ondernemers,

Hartelijk welkom! Goed dat u er bent. Ik zie veel bekende gezichten, maar gelukkig ook nieuwe ondernemers. Want laat ik er niet omheen draaien: het zijn moeilijke tijden, ook voor u, of misschien juist voor u.
Hoewel, er zijn gelukkig ook ondernemers die openlijk weigeren mee te doen aan doemdenken. André America heeft zo’n doek op z’n bedrijf gehangen: "Ik doe niet mee!"
Toen we vorig jaar in Nieuwe Energie waren hadden we er geen idee van dat de economie er nu heel anders voorstaat dan toen.

Daarover straks meer. Eerst even naar onze gastheer, de Hogeschool Leiden. Om precies te zijn: naar het College van Bestuur, om nog precieser te zijn: naar Paul van Maanen. Het is niet alleen prettig om u hier te kunnen ontvangen, het is ook belangrijk. Immers: hier op deze school zitten uw toekomstige werknemers en wie weet hoeveel toekomstige ondernemers.

De onderwijssector is belangrijk voor de werkgelegenheid in Leiden en de Hogeschool Leiden is binnen de onderwijssector een grote speler. Een speler die scoort want er is forse groei en er komt zelfs een hele nieuwe vleugel.
De Hogeschool roert zich ook in de lokale en regionale economie. De Hogeschool zit bijvoorbeeld in het netwerk Leerwegen in Rijnland, een netwerkorganisatie voor ondernemers, bestuurders en docenten uit het bedrijfsleven, kennis en onderwijsinstellingen en overheid. Een goeie zaak, wat mij betreft.
De recessie: ik kan er niet omheen, u ook niet. Maar daar hoef ik u niks over te vertellen. Velen van u weten er –helaas- alles van.

Ik kijk liever vooruit dan achterom en wil u daarom kort vertellen wat het college van B&W van plan is.

Leiden heeft, ik heb dat al eerder kunnen vertellen, een relatief gunstige uitgangspositie. Ligt in de randstad, heeft een unieke historische binnenstad, een goeie en grote universiteit en een goed draaiend Biosciencepark.
De kenniseconomie, het onderwijs en de zorg zijn sectoren die relatief ongeschonden door de crisis heen lijken te komen. Dat heeft te maken met de aard van de bedrijvigheid. Het gaat daarbij om zo’n 65 % van de werkgelegenheid in Leiden. De overige 35 % bestaat vooral uit dienstverlening om de stad draaiende te houden.
Dit boek, de Atlas Nederlandse gemeenten, vergelijkt de 50 grootste gemeenten met elkaar. De Atlas bevestigt dat het in Leiden redelijk goed gaat. Op een aantal punten springt Leiden springt er goed uit. Ik noem er een paar:
Leiden is na Groningen en Emmen de minst conjunctuur-gevoelige gemeente. Dat komt vooral doordat wij hier veel bedrijven en organisaties hebben in de publieke sector. Daarom staan wij in deze grafiek bijna helemaal onderaan.

Leiden staat op plaats twaalf als het gaat om de totale werkgelegenheidsgroei in de afgelopen 10 jaar.

En, geloof het of niet: Leiden kent na Utrecht het grootste aantal hoog opgeleide inwoners.
En Leiden heeft, na Utrecht en Amsterdam, de grootste omvang van de creatieve klasse als percentage van de beroepsbevolking.
Natuurlijk: een aantal sectoren heeft het ook in Leiden zwaar. De bouwsector, de makelaardij, ICT-sector. En ook de detailhandel komt ontkomt niet aan de crisis uit.

Ook op de arbeidsmarkt zie je ‘t: in Leiden is het aantal WW-aanvragen in de eerste twaalf weken van 2009 gestegen met 43 %. Daarbij teken ik overigens wel aan dat een groot gedeelte van de mensen die een aanvraag in hebben gediend, werkzaam zijn bij bedrijven buiten onze gemeente. Overigens is het niet overal kommer en kwel. Bij mijn bezoek aan de zaterdagmarkt een paar weken geleden heb ik een aantal buitengewoon tevreden marktkooplieden aangetroffen. Zij kunnen zich wel vinden in de ‘downgrading’ van het koopgedrag van consumenten.
Begin dit jaar heeft het College van B&W een actieplan stedelijke economie en arbeidsmarkt op laten stellen. Natuurlijk kun je als gemeente de crisis niet de wereld uit krijgen, maar je kunt wel wat doen. Veel mensen zeggen: haal grote werken naar voren!
Dat kan niet in Leiden, of beter gezegd: dat hoeft niet meer in Leiden, omdat we al volop bezig zijn. Kijk maar ’s op de Willem de Zwijgerlaan!

We kunnen wel werken aan de versterking van de stedelijke economische structuur en aan een goeie afstemming van de arbeidsmarkt en het onderwijs. We moeten er nu voor zorgen dat we straks, als het weer beter gaat, meteen aan de bak kunnen.

De toekomst, daar liggen ons kansen en daar moeten we ons op voorbereiden. Het actieplan van het college richt zich vooral op die twee terreinen: de stedelijke economie en arbeidsmarkt & onderwijs. Ik noem u een paar actiepunten.

- Verbeteren promotie en marketing van de stad om zodoende meer bezoekers naar Leiden te trekken.
- Ruimte voor bedrijvigheid (Oostvlietpolder?).
- Het stimuleren van starters en innovatie.
- Het verbeteren van het gemeentelijk ondernemersklimaat.
- En tenslotte natuurlijk het bevorderen van ondernemersnetwerken. En dat werkt nu al, want u bent er! Gisterenavond stond de teller voor deze bijeenkomst al op 450 aanmeldingen!

Wat arbeidsmarkt en onderwijs betreft moet u denken aan ondersteuning van arbeidsmobiliteit (dus niet: van geen werk naar een uitkering, maar: van geen werk naar ander werk). In het zelfde licht kunt u omscholing en bijscholing van uitkeringsgerechtigden zien. Daarnaast is bestrijding en preventie van jeugdwerkeloosheid onder jongeren net zo belangrijk. En als het nodig is moeten we ook kunnen voorzien in zaken als schuldpreventie en schuldhulpverlening.
Zoals gezegd: alles moet erop gericht zijn Leiden sterker te maken voor de periode ná de economische crisis.
Ik zei het al: Leiden gaat gelukkig niet kopje onder in de economische crisis.
Overigens hebben wij dat actieplan voor de stedelijke economie gemaakt in een buitengewoon goede samenwerking met ondernemend Leiden. Daarbij hebben we ook nieuwe middelen gebruikt om te communiceren met ondernemers in de stad. Zo vormde de vele reacties die ik eind vorig jaar van Leidse ondernemers kreeg op mijn oproep op Linkedin.com, de basis van het actieplan. Toen het plan in concept gereed was hebben we op 16 maart een buitengewoon interessante gedachtenwisseling gehad met een raadzaal vol ondernemers. Ook hun reacties hebben we uiteindelijk weer kunnen gebruiken om het plan nog verder te verbeteren.
Het resultaat was een praktisch en uitvoerbaar actieplan met draagvlak in de stad waarvoor het college complimenten van de gemeenteraad in ontvangst hebben genomen. Samen met de partners in de stad zijn we inmiddels met de uitvoering begonnen. Mocht u belangstellingen hebben voor dit actieplan. Het staat niet alleen op de gemeentelijke website, u kunt het ook in hard copy krijgen in deze zaal.

Behalve wethouder Economie ben ik ook wethouder Sport in deze stad. De afgelopen maanden heb ik steeds gezocht naar mogelijkheden om Economie en Sport beter met elkaar te verbinden. Ook tijdens deze bijeenkomst wil ik daartoe een poging doen, maar dat had u op de uitnodiging wellicht al gezien.
Hoeveel sport en economie met elkaar te maken hebben is mij eigenlijk pas goed duidelijk geworden toen ik afgelopen jaar aanwezig was bij een bijeenkomst van Zorg & Zekerheid Leiden, u weet wel onze eredivisie-basketballers, die het steeds beter gaan doen. Tijdens die bijeenkomst werd het woord gevoerd door Bob van Oosterhout. Hij wist op zo’n overtuigende manier te vertellen waarom het voor ondernemers belangrijk is om iets met sport te gaan doen dat ik hem heb gevraagd om dat ook aan u te vertellen.

Ik wil er zelf ook iets over zeggen. Sport is beweging. Ik ben er zelf ook dol op. Voor sportevenementen geldt dat nog veel meer. Sportevenementen brengen grote groepen mensen in beweging én bij elkaar. En daar liggen kansen. In Leiden hebben we twee grote sportevenementen met een nationale uitstraling: De Leiden Marathon en Gouden Spike. Afgelopen zondag heb ik de Leiden Marathon weer mogen meebeleven, ik nog een beetje stijf van de halve. Samen met 8000 deelnemers en minstens evenveel toeschouwers heeft sportief Leiden zich weer van zijn beste kant laten zien. De Gouden Spike is misschien wat minder bekend bij het grote publiek maar is voor de atletiek in Nederland een nationaal topevenement met internationale allure waar meer dan 600 atleten aan mee doen. Op 13 juni zal dit evenement wederom worden gehouden het prachtige atletiekcomplex in de Leidse Hout,
Een jaarlijks terugkerend evenement dus waar nationale en internationale pers op af komt. Daar (wijzen) staan de organisatoren van de Gouden Spike. Luister zo meteen goed naar Bob van Oosterhout en handel dan snel. De Gouden Spike heeft nog enkele sponsorarrangementen in de aanbieding waarmee u zich nog deze maand verzekeren van nationale exposure voor uw onderneming.
Vanzelfsprekend wil ik Bob het gras niet voor de voeten wegmaaien maar ik geef u vast dit mee. De gemeente leiden steekt structureel 6 miljoen euro per jaar in de breedtesport. Zo blijft het sportaanbod voor alle Leidenaars op peil en bereikbaar. De lokale sportsector kan het nodige betekenen voor het bedrijfsleven en dan heb ik het vooral over de topsport in Leiden. Kijk maar naar de vruchtbare samenwerking tussen ZZ Leiden en Zorg en Zekerheid. Beide partijen profiteren daarvan. Vraag het ze maar, ze zijn allebei hier aanwezig. Er zijn meer voorbeelden te noemen van sportclubs of individuele sporters die op het hoogste niveau presteren. Denk maar aan de resultaten in de Championscup van de waterpolodames van ZVL. Drie ZVL-dames zaten zelfs in de gouden olympische ploeg! Of kijk naar onze pijlsnelle roeier Jaap Schouten die onder andere het eindklassement van de Wereldbeker 2008 heeft gewonnen!
Er zijn volop sportieve boegbeelden in Leiden beschikbaar die uw onderneming voor u in de schijnwerpers kunnen zetten. U hoort het, ook wanneer het gaat om sporttalent is Leiden een stad van ontdekkingen.

Ik vind het een goede zaak als de gemeente zich focust op de breedtesport en het bedrijfsleven gebruik maakt van de vele mogelijkheden die er bij de topsport zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat die topsport zo goed georganiseerd is dat het voor bedrijven interessant is om erin te investeren. Om dit mogelijk te maken stelt de gemeente een topsportcoördinator aan. Die coördinator krijgt als opdracht te onderzoeken hoe in Leiden sport en bedrijfsleven elkaar kunnen versterken, hoe ze kunnen samenwerken en hoe ze van elkaar kunnen profiteren. Bestuurders van Leidse topclubs zijn hier ook. Spreek ze aan en kijk, zeker nadat u Bob heeft gehoord, wat sport en economie aan elkaar kunnen hebben!

Ik had het over het actieplan lokale economie en ik heb u iets verteld over de relatie tussen economie en sport. Ik wil nog een paar andere zaken aanstippen.
Vorig jaar meldde ik u dat wij in spanning zaten te wachten op het verlossende woord uit den Haag voor de financiering van de ongelijkvloerse kruising Plesmanlaan/
Haagsche Schouwweg. Die subsidie is toegekend en gemeente, provincie en rijk maken het samen mogelijk dit ingewikkelde en overbelaste kruispunt aan te pakken.
Dat betekent niet alleen het oplossen van een fors congestieprobleem op die locatie, maar ook een betere ontsluiting van het BSP en het westelijke deel van de stad.
Maar het aanpakken van dit kruispunt is ook van groot belang voor het Huis van de Sport, dat er vlakbij moet komen.
Zoals u weet zet Leiden zwaar in op de ontwikkeling en versterking van kenniseconomie en creatieve economie.
Het zijn speerpunten in ons economisch beleid. Bij de kenniseconomie levert het BSP een belangrijke bijdrage aan onze stedelijke economie. Het BSP is en blijft een van de toonaangevende bioscienceparken in Europa, groeit nog steeds en ik ben blij dat de gemeente Leiden die groei kan faciliteren.
Maar ook de creatieve economie -en dan met name de communicatiebedrijven binnen deze sector- wordt steeds belangrijker in Leiden. De gemeente stimuleert het vergroten van beschikbare bedrijfsruimtes voor deze sector. Nieuwe Energie, waar we vorig jaar waren, zit inmiddels bijna vol en een tweede bundeling van creatieve bedrijven is gepland in de nog te verbouwen Meelfabriek. Ook in de communicatiebranche wordt ingezet op het bevorderen van samenwerking tussen diverse sectoren.
Tot zo ver mijn bijdrage aan deze bijeenkomst. Voordat ik het woord ga geven aan Bob van Oosterhout wil ik u nog één ding meegeven. Tijdens de het laatste onderzoek dat het ministerie van economische zaken deed naar het ondernemersklimaat in de gemeente Leiden bleek dat bestuurders in deze stad buitengewoon slecht bereikbaar waren voor u als ondernemers. Ik heb mezelf toen voorgenomen om daar in deze periode verandering in te brengen. Niet alleen door regelmatige werkbezoeken en stages in de stad. Ook ben ik toen begonnen met mijn Mail Marc kaartjes. Op dat kaartje staat hoe u de gemeente kunt bereiken met al uw ondernemersvragen. Komt u er echt niet uit dan kunt u mij bereiken en heeft u binnen 2 werkdagen een reactie Dit kaartje is mijn garantie aan u dat u mij het komende jaar kan bereiken wanneer dat echt nodig is. Mocht u dat kaartje nog niet hebben, laat me dat dan nog even weten. Ik heb er nog genoeg bij me. Heeft u overigens gezien dat bijna het gehele college vanavond aanwezig is, spreek ons aan zou ik zeggen.

Tot slot: vorig jaar heb ik in de zomer stage gelopen bij een aantal van u. In de komende zomer wil ik weer zoiets gaan doen. Heeft u goede ideeën, dan hoor ik dat graag.

Ik dank u voor uw aandacht en wens u dit jaar goede zaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten